
Een essayfilm over de wereldwijde opkomst van “angst-als-consumptiegoed”, in een verhaal van vreemde koppels en hilarische dubbelspelen. Alfred Hitchcock wordt gecast als een paranoïde geschiedenisprofessor die verstrikt raakt in een double take op de Koude Oorlog.

Johan Grimonprez cast Alfred Hitchcock als een paranoïde geschiedenisprofessor die zonder dat hij het weet verstrikt raakt in een double take op de Koude Oorlog. De meester zegt alle verkeerde dingen op alle verkeerde momenten terwijl politici aan beide zijden wanhopig roepen om, live op televisie, de juiste dingen te zeggen. Double Take richt zijn pijlen op de wereldwijde opkomst van “angst-als-consumptiegoed”, in een verhaal van vreemde koppels en hilarische dubbelspelen. Terwijl televisie cinema kaapt, het keukendebat tussen Chroesjtsjov en Nixon voortdendert, komt de seksualiteitspolitiek zachtjes van de grond en verschijnt Alfred zelf op televisie in een buitengewone nieuwe rol waarbij hij huisvrouwen chanteert met merken die ze niet kunnen weigeren. Auteur Tom McCarthy (C, Remainder, Tintin and the Secret of Literature) schrijft een plot van persoonlijke paranoia om de politieke intrige te weerspiegelen waarin Hitchcock en zijn ongrijpbare dubbelganger steeds meer geobsedeerd raken door de perfecte moord – die op elkaar! Grimonprez ondermijnt een nauwgezette reeks televisiebeelden en traceert de meedogenloze aanval van de rampencultuur op de huiskamer, van de eerste televisiebeelden tot onze hedendaagse zapneurose.