

Honderden mensen nemen dagenlang deel aan een mars om gehoord te worden en na jaren van wachten hun regularisatie te eisen. Bij hun aankomst in een voormalig klooster worden ze opgevangen om te rusten en te eten. Morgen zetten ze de tocht voort. Deze stille film observeert met grote precisie een groep mensen zonder geldige verblijfsdocumenten. Door het weglaten van geluid benadrukt Carry On het contrast tussen hun stille aanwezigheid en de intense, vaak onzichtbare druk waarmee zij worden geconfronteerd.
“Carry On, de afstudeerfilm van Mieriën Coppens, is de film met de meeste close-ups, de meest zichtbare gezichten. Het maakt het tot een fantoomfilm, met gezichten zonder context. In latere films tonen Coppens en Maissin meer ruimtes. De camera gaat achteruit. Als Carry On over gezichten in de schaduwen gaat, dan geven de volgende films een gezicht aan die schaduwen. Er is geen ontwikkeling, geen narratieve boog. De vorm past zich aan aan de urgentie van het gebeuren. Dat is wat ze doen: ze filmen vanuit de urgentie zonder dat de urgentie zelf hen verblindt.”
Pieter Van Bogaert / HART Magazine
“Tijdens de eveneens twee jaar durende montage, startte zijn dialoog met Maissin, die toen studeerde aan het RITCS. Maissin hermonteerde zijn afstudeerwerk daar tot Standing Guard (2019), dat ook behoort tot de constellatie tijdens Con10ur. Ondertussen bleven de filmmakers La Voix Des Sans Papiers bezoeken. Vriendschappen en vertrouwen groeiden en het collectief kreeg een collectie beelden. Coppens en Maissin ondertekenen de films met hun naam en nemen als kunstenaars de verantwoordelijkheid ervoor op zich, maar tegelijk staat het materiaal op elk moment ter beschikking van het collectief. De films zijn dus van La Voix Des Sans Papiers.”
Bjorn Gabriels / Kortfilm.be
“Hoe een bestaan te geven aan zij die zich in de schaduw bewegen? « L’ombre n’est pas morte. Elle fait partie de la lumière.» – “De schaduw is niet levensloos. Het maakt deel uit van het licht,” zo valt te lezen in Entre images, het boekje dat de Brusselse filmmaker Mieriën Coppens publiceerde in 2017, als onderdeel van zijn afstudeerwerk aan de LUCA School of Arts. Het in micro-oplage vervaardigd kleinood laat zich lezen als een intuïtieve verzameling van aantekeningen en overdenkingen die gepaard gingen met het maken van de net geschetste film, getiteld Carry On. Een film die zich naar eigen zeggen situeert “tussen beelden in”. Een film die zich laat ontdekken als doorheen een sluier van duisternis, slechts mondjesmaat een wereld onthullend van fantoomlichamen die door het spaarzaam binnendringend licht worden ontrukt uit de obscuriteit die hen telkens opnieuw weer dreigt op te slokken.”
Stoffel Debuysere / HART Magazine