Een indringende reis door het Zuiden van de Verenigde Staten nadat een zwarte man gruwelijk werd vermoord door drie witte mannen. Sud is geen anatomie van zijn moord, noch is het de autopsie van James Byrd Jr., wiens aanwezigheid in de hele film rondspookt. Eerder wordt geëvoceerd hoe deze gebeurtenis zowel mentaal als fysiek strookt met een bepaald klimaat. Akermans aanhoudende blik onthult de gewelddadige geschiedenis die schuilgaat achter de stilte van het Zuiden.
“Sud is niet enkel een film over lynchpartijen of de zwarte slavernij in de Verenigde Staten. Het is een film over het geweld van de wereld en hoe geschiedenis landschappen bespookt en zich inschrijft in onze blik. Het is een film die de categorisering van goed en kwaad achter zich laat, door elk personage, zelfs degenen die de meest vreselijke dingen zeggen, een ruimte van waardigheid te laten. Het is een film die ons terstond aan het wankelen brengt en onze kijk op anderen en de mensheid in twijfel trekt.”
Claire Atherton
“Door interviews, empathische observaties en lange, lyrische shots, is Sud zowel een verzengende film over een raciaal verdeeld Amerika als een spookachtige meditatie over geheugen, geschiedenis, landschap, trauma en opstand.”
Eye Filmmuseum