Film
Abdij van Park Heverlee (Jef Cornelis, 1964)

Een portret van de Norbertijnenabdij in Heverlee, gemaakt voor televisie. De camera glijdt langs muren en balustrades, schrijdt behoedzaam op trappen en brengt het dagelijks leven van de paters in beeld.

Film
Achterland (Anne Teresa De Keersmaeker, 1994)

Een verfilming van choreografe Anne Teresa De Keersmaekers gelijknamige voorstelling op muziek van Ligeti en Ysaÿe. De Rosas-dansers brengen een delicate balans tussen energieke virtuositeit en vertraging.

Film
Archipels nitrate (Claudio Pazienza, 2009)

Een persoonlijk portret van het Belgisch filmarchief CINEMATEK. De film vertelt een verhaal over cinema en tijd in de vorm van een visuele symfonie waarin honderden films deelnemen aan een unieke reis.

Film
À la recherche du lieu de ma naissance (Boris Lehman, 1990)

Na 44 jaar keert filmmaker Boris Lehman terug naar Lausanne, waar hij in 1944 werd geboren. Zijn ouders, Poolse joden, zochten er tijdens de Duitse bezetting toevlucht. Lehman herinnert zich niets van dit alles. Een film als een tijdmachine.

Film
Because We Are Visual (Olivia Rochette & Gerard-Jan Claes, 2010)

Aan de hand van online verzamelde videodagboeken en beeldmateriaal creëren de cineasten een eigen poëtisch universum waarbinnen via de webcam gedeelde gedachten, verlangens en beslommeringen samenvloeien.

Film
Brussels Transit (Samy Szlingerbaum, 1980)

In de chaos van de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog installeert een Joods-Poolse familie zich in Brussel. Een sombere, sobere autobiografische verkenning en de enige langspeelfilm uit de veel te korte carrière van Samy Szlingerbaum.

Collection
Chantal Akerman Collection

Chantal Akerman was een Belgische filmregisseuse, scenariste, producente, kunstenares en schrijfster. Ze werd geboren in Brussel in 1950, in een familie van Pools-joodse immigranten. Deze collectie baant zich een weg door Chantal Akermans rijke oeuvre van meer dan 50 titels.

Versions
De Straat (Jef Cornelis, 1972)

Een lofzang op wat de straat ooit was, als open plek waar gewoond, geleefd en gespeeld werd. Maar tegelijk ook een striemend betoog tegen de straat die tot zuivere verkeersruimte is ontaard.

Film
Déjà s’envole la fleur maigre (Paul Meyer, 1960)

Met veel poëzie en toewijding filmt Meyer de melancholie, de miserie maar ook de vreugde van de Italiaanse mijnwerkersfamilies in de Belgische streek de Borinage.

Film
Devenir (Lorédana Bianconi, 2004)

Loredana Bianconi vergezelt een vriendin in haar zoektocht naar een baan. Op haar 45ste is dat allesbehalve een makkelijke opgave. Devenir is meer dan een queeste naar werk. De documentaire reflecteert over solidariteit, ouderdom, schoonheid, autonomie, geluk en utopieën.

Film
dial H-I-S-T-O-R-Y (Johan Grimonprez, 1997)

Een historiek van de representatie van vliegtuigkapingen door mainstream media, van de eerste trans-Atlantische kapingen in de jaren zestig tot de kofferbommen van de jaren negentig.

Film
Dimanche (Edmond Bernhard, 1963)

Het is zondag in Brussel, de wacht wisselt, kinderen spelen en mensen bezoeken Cinema Aventure. Een korte film over verveling die zonder enige vorm van commentaar en gebruikmakend van buitengewone beelden de alledaagsheid sublimeert.

 

Film
Divine carcasse (Dominique Loreau, 1998)

In Benin gaat een oude Peugeot van de ene eigenaar naar de andere. Tot op de dag dat hij onherstelbaar is en als beeldhouwwerk de beschermfetisj wordt van de Ouassa dorpelingen.

Film
Do You Remember Revolution? (Lorédana Bianconi, 1997)

Vier vrouwen trotseren de wet van de stilte en spreken openhartig en accuraat over hun jaren bij de Rode Brigades, de grootste communistische terroristische organisatie in het naoorlogse Italië. Een persoonlijk discours, wars van elke mythe, slogan of apologie.

Film
Double Take (Johan Grimonprez, 2009)

Een essayfilm over de wereldwijde opkomst van “angst-als-consumptiegoed”, in een verhaal van vreemde koppels en hilarische dubbelspelen. Alfred Hitchcock wordt gecast als een paranoïde geschiedenisprofessor die verstrikt raakt in een double take op de Koude Oorlog.

Film
Dust Breeding (Sarah Vanagt, 2013)

Welke waarde hebben beelden als objectieve getuigenissen van een conflict? Vanagt richt haar aandacht op het Internationaal Straftribunaal voor het voormalige Joegoslavië in Den Haag.

Film
A Sea Change (Nina de Vroome, 2016)

Het leven van jongens in een maritiem internaat is vervlochten met de zee. In deze documentaire wordt zichtbaar hoe veranderlijk de zee is, onmetelijk en toch kwetsbaar.

Film
Étangs Noirs (Timeau De Keyser & Pieter Dumoulin, 2018)

Jimi probeert een fout geleverd postpakket te bezorgen aan een vrouw uit zijn buurt in Brussel. Wanneer Jimi haar niet vindt, wordt de zoektocht een obsessie.

Film
Ghost Tropic

Khadija valt in slaap op de laatste metro. Wanneer ze wakker wordt, heeft ze geen andere keuze dan te voet verder te gaan. De nachtelijke tocht door Brussel dwingt haar om hulp te vragen en te geven aan de andere bewoners van de nacht.

Film
Gigi, Monica... et Bianca (Benoît Dervaux, 1996)

Een documentaire over Gigi en Monica, twee straatkinderen die in een treinstation in Boekarest leven. Monica is zwanger. Gigi wil de duisternis van het straatleven achter zich laten en vertelt over zijn dromen.

Film
Globes (Nina de Vroome, 2021)

Dansend vertellen bijen elkaar verhalen over de wereld om hen heen. Van de kleinste cel in een honingraat tot de grootste economie ter wereld brengt deze essayistische natuurdocumentaire de band tussen mens en bij in kaart.

Film
Golden Eighties (Chantal Akerman, 1986)

In een winkelgalerij ontmoeten klanten en winkelmeisjes elkaar dagelijks. Allen dromen ze van liefde, bezingen ze en dansen op het ritme van het koor shampoomeisjes. Een muzikaal drama met complexe amoureuze verwikkelingen.

Film
Gombrowicz: Voorvallen, avonturen (Jan Decorte, 1977)

Een unieke bloemlezing van het werk van de Poolse schrijver Witold Gombrowicz. Een acteur doet zich voor als schrijver, terwijl hij woorden aan het papier toevertrouwt. In een serie tableau’s worden de teksten in scène gezet en ontstaat er een fascinerend spel van woorden en beelden.

Film
Grands travaux (Olivia Rochette & Gerard-Jan Claes, 2016)

Op een beroepsschool in Brussel volgen enkele jongens de opleiding Elektriciteit. De film documenteert en ensceneert de lessen op school en hun gesprekken over toekomst, liefde en werk.

Film
Hedda Gabler (Jan Decorte

Hedda komt thuis van een te lange huwelijksreis met haar kleurloze echtgenoot. Een oude geliefde die op het punt staat door te breken met een buitengewone roman, introduceert zich.

Film
Hoppla! (Wolfgang Kolb, 1989)

Een cinematografische bewerking van twee choreografieën van Anne Teresa De Keersmaeker op muziek van Béla Bartók: Mikrokosmos en Quatuor no. 4.

Film
Il a plu sur le grand paysage (Jean-Jacques Adrien, 2012)

Boeren getuigen over de landbouwcultuur in al zijn facetten, van zijn diepe inworteling in het leven van alledag tot de actuele moeilijkheden waarmee ze geconfronteerd worden.

Film
Images d'Ostende (Henri Storck, 1929)

Een impressionistische compositie gefilmd in Oostende. De blik wordt geleid door sensuele indrukken waarbij het lichtinval, composities, texturen en ritmes van het water, het zand en de golven filmische elementen worden.

Film
Inclusief (Ellen Vermeulen, 2018)

Een documentaire die op integere wijze de wereld van Rosie, Sami, Irakli en Nathan schetst, vier kinderen met specifieke onderwijsbehoeften die naar een gewone school gaan.

Collection
Jan Decorte
,

Decorte is vooral bekend als theatermaker, hoewel hij zich aan het begin van zijn carrière een aantal jaren intensief met film heeft bezig gehouden. Zo speelde hij een rol in twee films van Akerman maar maakte hij bovenal in de loop van slechts enkele jaren drie films die beschouwd kunnen worden als mijlpalen in de Belgische cinema.

Film
Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman, 1975)

Drie dagen in het leven van Jeanne Dielman, een jonge weduwe die samen met haar zoon Sylvain volgens een onwrikbare routine leeft. Tot er iets gebeurt dat haar ordelijke leven grondig dooreengooit.

Film
Kosmos

In het verlaten Brusselse Gesù-klooster woont een Roma familie. Desiere werkt aan een fictiefilm met hen terwijl een reële uitzetting van de bewoners steeds waarschijnlijker wordt.

Film
La chambre (Chantal Akerman, 1972)

Panning-shots beschrijven de ruimte van een kamer als een opeenvolging van stillevens, waarna de filmmaakster zelf in beeld verschijnt, zittend in bed.

Film
La fleurière (Ruben Desiere, 2017)

Tomi, Rasto en Mižu graven een tunnel om zo de kluis van een bank te bereiken. Wat op papier klinkt als een typische kraakfilm, blijkt een ander soort schouwspel te zijn.

Film
Suzanne’s Fugue (Jean-Marie Buchet, 1974)

Suzanne heeft genoeg van haar vriend Albert en loopt over naar zijn vriend Emile. In een vijftiental tableaus ontrolt zich een romantisch drama dat gepaard gaat met een onstilbare verveling.

Film
Le chantier des gosses (Jean Harlez, 1970)

De Marollen is een speelparadijs voor kinderen, tot op een dag werkmannen de buurt aan het daveren brengen. De kinderen verklaren hen de oorlog. Een film over Brussel in de jaren ’50 in samenwerking met de inwoners zelf.

Film
Le grand paysage d’Alexis Droeven (Jean-Jacques Andrien, 1981)

Het Oosten van België, in de greep van de taalstrijd en de agrarische wereld in volle evolutie. Het emotionele landschap is net zo dramatisch, de vader van een jonge boer is overleden. Zal hij de boerderij overnemen of zijn heil in de stad zoeken?

Film
Le jeune Ahmed (Jean Pierre Dardenne & Luc Dardenne, 2019)

In het hedendaagse België slingert het lot van de 13-jarige Ahmed tussen de absolute idealen van zijn imam en de verlokkingen van het leven.

Film
Lettre à Jean Rouch (Eric Pauwels, 1992)

Een film in briefvorm gericht aan filmmaker en antropoloog Jean Rouch, grondlegger van de cinéma vérité. Ter ere van hem maakte Eric Pauwels deze film die de essentie van cinema en het leven raakt.

Film
Lettre d'un cinéaste à sa fille (Eric Pauwels, 2000)

Een persoonlijke en speelse film in de vorm van een brief waarin de filmmaker zijn dochter antwoordt op de vraag “Papa, waarom maak je geen kinderfilms?”

Film
L'imitation du cinéma (Marcel Mariën, 1960)

In deze surrealistische kortfilm ontvangt een jongeman van een priester het boek De imitatie van Jezus Christus, dat hem inspireert tot een verlangen om gekruisigd te worden. Hij gaat in de stad op zoek naar een geschikt kruis.

Film
Magritte ou La leçon de choses (Luc de Heusch, 1960)

Een kunstenaarsportret van de Belgische surrealistische schilder René Magritte. Gebruikmakend van een didactische vertelvorm gaat De Heusch in dialoog met de verbeeldingswereld van de kunstenaar.

Film
Seagulls Die in the Harbour (Rik Kuypers, Ivo Michiels, Roland Verhavert, 1955)

De pessimistische grootstadskreet tekent in sterk expressionistisch beelden de dooltocht van een getormenteerde man in de havenstad Antwerpen. Alleen bij een weeskind en twee gedesillusioneerde vrouwen kan hij rekenen op begrip.

Cluster
My Conversations on Film (Boris Lehman, 1995-2012)

Over een periode van 15 jaar filmt Boris Lehman talloze gesprekken met filmvrienden zoals Jean-Rouch, Jonas Mekas en Robert Kramer. Het resultaat is een monumentaal werk, een acht uur durend manifest van onafhankelijke cinema.

Film
Mitten (Olivia Rochette & Gerard-Jan Claes, 2019)

Een geduldige blik op de laatste repetitieweken van Mitten wir im Leben sind, een voorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker, haar dansgezelschap Rosas en cellist Jean-Guihen Queyras op Bachs cellosuites.

Film
Monsieur Fantômas (Ernst Moerman, 1937)

In deze surrealistische stille kortfilm maakt de gemaskerde Meneer Fantômas een serie onverkwikkelijke avonturen mee tijdens de zoektocht naar zijn geliefde Elvira. Onderweg pleegt hij misdrijven en doet aanslagen op de goede zeden.

Film
No Home Movie (Chantal Akerman, 2015)

De laatste film van Chantal Akerman is een portret van de moeder-dochter relatie tussen Akerman en haar moeder Natalia, een Holocaust-overlever en bekende verschijning in talrijke van Akermans films.

Film
Oggi è Primavera (Claudio Pazienza, 1988)

Een dramatische handeling in miniatuur. Een man komt zijn appartement binnen, waarna er een onverwachte interactie plaatsvindt.

Film
Pierre (Jan Decorte, 1976)

De eerste speelfilm van theatermaker Jan Decorte volgt het eenzame leven van een Brusselse gemeentebediende die samenwoont met zijn moeder. Om zijn dodelijke verveling te doorbreken richt hij zijn aandacht op een meisje van de turnclub.

Film
Pink Ulysses (Eric de Kuyper, 1990)

Een homo-erotische zoektocht naar schoonheid op de maat van Richard Wagner, Zarah Leander en Sergej Eisenstein. Eric de Kuyper monteerde film- en muziekfragmenten aaneen, met als leidraad de omzwervingen van Odysseus

Versions
Quand les hommes pleurent (Yasmine Kassari, 1999)

Elk jaar steken duizenden Marokkaanse mannen de Straat van Gibraltar over om illegaal Spanje te bereiken. Deze documentaire overstijgt de loutere getuigenis en analyseert met helderheid en poëzie de redenen die hen ertoe hebben gedreven om hun geboorteland te verlaten.

Film
R... ne répond plus (Jean-Pierre & Luc Dardenne, 1981)

Een fascinerende documentaire over de vrije radio’s in Europa, een beweging die onder andere gehoor gaf aan de antikernenergiebeweging, studentenprotesten in Italië en racisme jegens immigranten.

Film
Rain (Olivia Rochette & Gerard-Jan Claes, 2012)

Een documentaire over de transmissie van Anne Teresa De Keersmaekers hedendaagse choreografie aan de klassiek geschoolde balletdansers van het wereldvermaarde Ballet de l’Opéra national de Paris.

Film
Rijksweg N1 (Jef Cornelis, 1978)

Rijksweg N1 verbindt Antwerpen met Brussel maar scheidt tevens de werelden aan weerskanten van de verkeersader. Met grootse ensceneringen wordt de impact verbeeldt die de eerste nationale weg in België heeft gehad.

Collection
Hoppla! (Wolfgang Kolb, 1989)

Twee dansfilms en twee documentaires rond Anne Teresa De Keersmaeker's dansgezelschap Rosas.

Film
Saute ma ville (Chantal Akerman, 1968)

Een jonge vrouw dweilt de vloer van haar keuken, poetst haar schoenen, danst, kookt, plakt de deur dicht met plakband en geeft een explosieve wending aan haar huishoudelijke routine.

Programme
L'imitation du cinéma (Marcel Mariën, 1960)

Een kortfilmprogramma dat de Belgische surrealistische cinema viert, samengesteld met het online filmtijdschrift Sabzian.

Film
Tableau avec chutes (Claudio Pazienza, 1997)

Breughels schilderij De val van Icarus en België vormen samen het decor waartegen verschillende mensen zich vol toewijding buigen over de vraag “wat houdt ‘kijken’ nu eigenlijk in?”. Een filmverslag met een komische insteek...

Film
Tale of Three Jewels (Michel Khleifi, 1995)

Youssef, een twaalfjarige Palestijnse jongen wordt verliefd op Aïda, een zigeunermeisje en leidster van een kinderbende. Khleifis betoverend sprookje speelt zich af in de Gazastrook begin jaren negentig, tijdens de laatste turbulente dagen van de Israëlische bezetting.

Film
Un pays plus beau qu’avant (Hannes Verhoustraete, 2018)

Dertig jaar geleden kwam Jeancy uit Kinshasa naar Brussel. Zijn financiële zorgen zijn doordrongen van de politieke strijd in de Congolese diaspora. Een constante onderhandeling van urgenties.

Film
Victoria (Sofie Benoot, Isabelle Tollenaere, Liesbeth De Ceulaer)

Niet ver van Los Angeles ligt de onvoltooide woestijnstad California City. De 25-jarige Lashay T. Warren probeert er een nieuw leven op te bouwen. Een visuele zwerftocht doorheen de stoffige straten die Lashay speels beschrijft.

Versions
Voyage à Paris (Jef Cornelis, 1993)

Aan de hand van brieven van beroemde bezoekers van Parijs — Charles Baudelaire, Walter Benjamin, Rainer Maria Rilke — wordt het magische beeld van de lichtstad verbonden met dat van het banale consumentisme. Een beeldessay over kijken en bekeken worden in een Parijs met vele gezichten.

Film
Wedding in Galilee (Michel Khleifi, 1987)

De patriarch van een Palestijns dorp vraagt aan de Israëlische gouverneur om de avondklok op te heffen voor het huwelijk van zijn zoon. Het verzoek wordt ingewilligd, op voorwaarde dat de man en zijn militairen als eregasten worden uitgenodigd.

Film
White Flame (Charles Dekeukeleire, 1930)

Een jonge man neemt deel aan een Vlaamsgezinde politieke demonstratie, waarna deze experimentele kortfilm leidt tot een gestileerde voorstelling van onderdrukking.

Film
Zolang er scheepsbouwers zingen (Jan Vromman, 1999)

De Boelwerf in Temse sluit en maakt zo een einde aan de scheepsbouw in België. De film geeft een bijzonder gedetailleerd beeld van het einde van een industrie en de sociale strijd die de werknemers voerden.

Cluster
Zolang er scheepsbouwers zingen (Jan Vromman, 1999)

De Boelwerf in Temse sluit en maakt zo een einde aan de scheepsbouw in België. De film geeft een bijzonder gedetailleerd beeld van het einde van een industrie en de sociale strijd die de werknemers voerden.

↓ Binnenkort

De man die zijn haar kort liet knippen (André Delvaux, 1966)
De man die zijn haar kort liet knippen
André Delvaux,